En dröm går i uppfyllelse

Uppåt ] [ En dröm går i uppfyllelse ] Havsöring ] 2008  Orsa Finnmark ] 2009 Sälen ] 2010 Idre ] 2011 Idre ] 2012 blir det återigen Idre ] 2013 Idre igen ] 2014 Idre igen ] 2015 Långå ] 2016 Hede ] 2017  Funäsdalsfjällen ] 2018 Idre ] 2019 Idre ] 2020 Lillhärdal ] 2021 Lillhärdal ] 2022 Idre ] 2023 FiskeiBerg ]

Ända sedan jag var 11 år och läste min första Hans Lidman-bok "Bortom stigarna", så har jag varit helt fascinerad av hans böcker och drömt om att få fiska i samma vatten som honom för att kanske själv få någon av dom kiloöringar som han har skrivit om.
Problemet idag är att vattnen antingen ligger långt upp i fjällvärlden eller också har något kraftbolag förstört dom med vattenkraftverk. Andra vatten är så exploaterade och utfiskade att fiskebeståndet endast är en skugga av vad det har varit.
Men det finns ett vatten som har klarat sig hyfsat och som inte ligger alltför långt bort och det är Voxnan.

Sommaren -93 bestämde jag mig för att göra en idiottur upp till Hylströmmen i nedre delen av Voxnan. (En idiottur är att jag åker iväg till ett fiskevatten max 4 timmar bort, fiskar ett dygn och sedan åker hem.)

Jag kom upp till Hylströmmen vid 8-tiden på kvällen och eftersom det fortfarande var ljust så bestämde jag mig för att prova med ett långspö som jag precis hade gjort i ordning. Det var ett 5-meters compositspö som jag hade satt på spöringar och en liten haspelrulle för att man skulle kunna trötta fisken bättre och eventuellt även kasta småspinnare och jiggar.

Jag kom ner vid nedre delen av strömmen vid ett vattenfall på 3-meter, nedanför fallet var det en lugn forssträcka på 100-meter och nedanför den började en brant forssträcka på 300-meter. Det var helt perfekta vatten för att fiska med fluga, vilket jag skulle prova senare.

Jag började fiska med långspö och mask nedanför fallet och fick väl några småöringar och småharrar som jag släppte tillbaka.
När jag kom ned till forsnacken på den nedre forsen hade det blivit så sent att det var dags att gå och hämta flugspöt och börja fiska på allvar, men först några drag på forsnacken.
Eftersom det var ganska strömt så satte jag på några blyhagel på linan för att för att få ned masken. Nackdelen med sänken är att man lätt kan fastna mellan stenarna på botten.
Tredje draget så hände det som jag var rädd för, linan fastnade mellan några stenar på botten. Jag spände åt slirbromsen på rullen och ryckte till ett par gånger för att linan eventuellt skulle lossna.
Döm om min förvåning när linan började röra sig mot strömmen. Fisk!

Jag höjde spötoppen och då blev det fart i vattnet. Som en torped for fisken iväg tvärs över strömmen så att det tjöt i rullen.
Den fisken måste vara stor, tänkte jag, hoppas linan håller. Jag hade bara 0,20-lina på rullen.
När fisken hade kommit till andra sidan av strömmen 40 meter bort så började den att hoppa och jag såg att det var en fin öring på nästan kilot.
Men fisken var inte i land ännu, den befann sig precis på forsnacken och jag var ganska säker på att om den släppte ned sig i forsen så skulle jag inte kunna hålla den.
Jag hade läst att fiskar går åt motsatt håll från det pressen från linan kommer. Jag beslut mig för att prova så jag släppte ut lite lina och sänkte spötoppen så att vattnet tog linan ned i forsen, det gjorde att pressen från linan mot fisken kom nedifrån.
Hurra, det hjälpte!
Öringen stack uppåt och mina chanser att få den ökade drastiskt.
Jag tog snabbt hem slacket på linan och började parera öringens hopp. Den hoppade säkert fem gånger i rad innan den gick ned mot botten.
Nu måste jag ta hem fisken innan den går fast i något sjunktimmer eller stenar på botten.
Sakta började jag att pumpa hem linan. Öringen försökte sig på några korta rusningar men jag märkte att den började bli trött.
Försiktigt började jag att ta hem fisken. Öringen gjorde några lama försök till rusningar när den kom in mot land.
Fram med håven och upp med fisken.
Snabbt avlivade jag fisken. Försiktigt lade jag ned öringen på en sten och satt och beundrade den medan jag tog en pipstopp.
Öringen var större än jag trodde, vågen stannade på 1,2 kg.

En dröm hade gått i uppfyllelse, jag hade tagit en kiloöring i ett av Hans Lidmans favoritvatten.

Hur det gick sen?

När jag hade rensat fisken, kokat kaffe och grillat en korvbit så började jag fiska med flugspöet. Jag fick några småöringar och harrar, den största på halvkilot, innan jag avslutade fisket i Hylströmmen vid tvåtiden på eftermiddagen.